Renet utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Cum să îți găsești cea mai bună chirie

Să cauți o proprietate de închiriat nu este cel mai ușor lucru, cred că știe asta oricine este sau a fost în postura de chiriaș. Să găsești proprietatea care să-ți placă și care să vină la pachet cu un proprietar cu care sa te înțelegi este ceea ce își dorește fiecare chiriaș. 

Când vorbim de închiriere în regim clasic, am scris aici ce înseamnă pentru un proprietar un chiriaș bun și cum îl găsește. Chiriașii, evident, caută și ei proprietari buni, de încredere. 

Aici este provocarea, cum reușesc să aibă încredere unul în altul 2 oameni care nu se cunosc, care nu s-au mai văzut niciodată și dintr-o dată se văd în ipostaza de a-și lăsa proprietatea pe mâna unui necunoscut, respectiv de a sta în casa unui necunoscut și a avea siguranța că nu te va deranja sau că va face ce a spus că face? 

În primul rând, pleacă de la nevoia ta și fă-ți o listă cu criteriile de căutare.

Zonă, distanță până la metrou, etaj, compartimentare, suprafață utilă, număr de băi, interval de preț - inclusiv cât poți suplimenta, nivel de finisaje și mobilare (superior, mediu), mobilat/nemobilat, loc de parcare, orientare spre puncte cardinale. Așa o să îți dai seama și unde poți face un compromis sau ce e obligatoriu să ai. 

După ce știi ce cauți, următorul pas este să contactezi proprietarii sau agenții imobiliari care au proprietăți de închiriat. Acesta este momentul în care începi să construiești o relație cu interlocutorul tău. Iar o relație, indiferent de ce fel este ea, pornește de la premisa că fiecare dintre cele două părți se străduiește să ofere încredere. (”Da, da, agenții imobiliari sunt oricum, numai de încredere nu, ce spui tu aici, Ramona, sunt povești”. Simt că măcar o persoană care citește ce scriu gândește asta. Știu în ce piață suntem, nu ignor experiențele neplăcute pe care le puteți avea. Eu scriu/spun cum fac eu).

Să fii și tu, din postura de viitor chiriaș, cel care pune bazele unei relații de încredere, este cheia reușitei în acest proces, din punctul meu de vedere. Ca să înțelegi mai bine ce vreau să spun, o să îți ilustrez printr-un exemplu.

Atunci când o persoană caută chirie și contactează agentul imobiliar sau proprietarul pentru a stabili o vizionare la o proprietate, în 90% din cazuri dialogul decurge în felul următor:

- Bună ziua, v-am sunat pentru anunțul de închiriat, mai este valabil?

- Da, este.

- Când pot veni la vizionare?

În acest caz, ce știe proprietarul despre persoana care veni la vizionare, despre așteptările ei referitoare la casă, despre planurile ei? Absolut nimic. Nivel de incredere: zero. 

Să vedem cum decurge un dialog în care tu, chiriașul, oferi încredere de la primul apel telefonic.

Să spunem că doamna Ioana Dumitrescu este cea care caută chirie și contactează telefonic proprietarul.

- Buna ziua, numele meu este Ioana Dumitrescu și vă sun pentru apartamentul de 3 camere de închiriat din zona Titan. Eu și soțul meu urmează să ne mutam și căutăm un apartament de 3 camere, decomandat, cu 2 băi. Avem nevoie și de un spațiu în care să depozitam bicicletele, fie că este un hol mai mare sau balcon/boxă. Căutăm o proprietate în zonă pentru că soțul meu este medic veterinar și are cabinetul pe bd. Camil Ressu. Eu sunt profesoară la școala nr. 88. Noi căutăm un apartament pe care să îl închiriem pentru minim 3 ani și avem și o pisică. 

În acest exemplu, dna. Dumitrescu a oferit nu doar informații despre ce caută, a oferit de fapt încredere proprietarului cu care urmează să se întâlnească. 

Dacă doamna Dumitrescu ar fi vrut să închirieze pentru 6 luni dar nu ar fi spus acest lucru proprietarului la primul apel telefonic, doar la vizionare, sunt toate șansele să își piardă timpul, căci acesta o va refuza, dacă planul lui este sa închirieze pe termen lung proprietatea. Atunci când planurile chiriașilor se potrivesc cu planurile proprietarilor, cresc șansele ca ei să aibă o colaborare de succes.

Dacă dorești să închiriezi doar pe o perioadă de 6 luni, spune acest lucru.

Dacă ai pisică, spune acest lucru!

Dacă suni la o proprietate de 500 de euro dar știi că bugetul tău este de 400, spune acest lucru. 

Te încurajez să faci asta, să îi spui proprietarului cine ești și ce planuri ai, pentru a nu vă pierde amândoi timpul la vizionări. 

Un alt lucru pe care mai poți să îl faci este să pui întrebări

Dacă ai nevoie neapărat de loc de parcare și asta e un lucru la care nu poți face compromis, întreabă proprietarul dacă are sau dacă știe cât de greu sau ușor găsești în zonă loc de parcare, nu aștepta până la vizionare. E foarte frustrant pentru un proprietar să audă ”dacă știam că nu aveți loc de parcare, nu mai veneam”, ”dacă știam că este semidecomandat apartamentul nu mai veneam”. Am avut la un moment dat un potențial chiriaș care a spus că el vrea să schimbe proprietarul patul nou din dormitor, că nu e suficient de înalt. Dacă s-ar fi uitat cu atenție la fotografii, ar fi remarcat acest aspect și am fi discutat înainte de vizionare. 

Pont: trimite-i proprietarului, după ce ați stabilit vizionarea, un link cu profilul tău de Facebook, Linkedin. Cum ar fi să descoperiți că aveți cunoștințe comune? Din experiență îți spun, e fantastic! (Desigur, înainte să faci asta ar fi bine să te asiguri că ai fotografii și chiar postări decente, ca și cum ai aplica pentru un loc de muncă).

Îți promit, fără nicio rezervă, că dacă faci asta o să te diferențiezi de toți ceilalți potențiali chiriași și o să îți crești șansele de a găsi o proprietate de închiriat așa cum îți dorești! 

Foto de aici

Ramona Ursu

Aboneaza-te 

Aboneaza-te la articolele de pe blog. O data pe luna iti voi trimite un rezumat cu ce am publicat.

Articole populare