Despre ce înseamnă un chiriaș bun și cum îl găsești am detaliat aici și aici.
Ai pregătit casa pentru a fi închiriată, te-ai pregătit pe tine, proprietarul, ai făcut fotografii care să pună casa în valoare, ai evaluat-o și promovat-o la un preț corect, te-ai întâlnit cu unul sau mai mulți chiriași și l-ai selectat pe cel mai bun. Ai făcut eforturi ca să ai siguranța că ai un chiriaș bun. Ei bine, din experiența mea de 9 ani ca agent imobiliar, știu că munca unui proprietar nu se oprește aici. Ca să te asiguri ca acel chiriaș rămâne în proprietatea ta o perioadă lungă de timp, trebuie să mai faci, din când în când, câte un mic efort.
Schimbarea unui chiriaș vine cu consum de energie, timp și cu costuri: curățenie - poate chiar angajarea unei firme specializate, reparații, plata utilităților din sursele proprietarului concomitent cu faptul că nu mai încasezi chiria cât timp proprietatea este vacantă, costuri cu promovarea sau cu comisionul agentului imobiliar. Așa că, din punctul meu de vedere, merită să faci un efort să păstrezi un chiriaș bun.
Pe scurt:
Fii un proprietar bun, de încredere.
Răspunde prompt când te anunță chiriașul că a apărut o problemă și ajută-l să o rezolve.
Află ce își dorește chiriașul, ce nevoi are.
Fii atent la contractul de închiriere.
Fă lucrurile mici care fac o diferență mare.
Fă lucrurile mari, care fac o diferență și mai mare.
Ca să ai un chiriaș bun, fii un proprietar bun, de încredere!
Tu cu cine ți-ai dori să faci afaceri, cu o persoană cooperantă, deschisă, prietenoasă sau cu cineva care este total opusul? Aceasta este o întrebare care se aplică în orice domeniu, evident, dar cu atât mai mult cu cât îți dorești să ai chiriași pe termen lung. Un chiriaș care știe că are un partener pe care îl poate contacta ușor, care îi răspunde promt și este deschis la nevoile lui are potențial să stea mai mult într-o proprietate închiriată. Dacă, de exemplu, i-ai spus în timpul iernii ca vara viitoare vei chema o firma care să verifice aparatul de aer condiționat, nu aștepta luna iunie să faci asta. Fii proactiv și în aprilie-mai să ai deja făcută verificarea aparatului.
Răspunde prompt când te anunță că au apărut probleme în casă și ajută-l pe chiriaș să le rezolve.
Când m-am mutat în alt apartament, părea că frigiderul nu funcționează cum trebuie. Așa că am agreat cu proprietarul ca, dacă în 2-3 săptămâni este aceeași problema, să cumpere unul nou. Peste 3 săptămâni, frigiderul a fost schimbat cu unul nou. Faptul că proprietarul s-a ținut de cuvânt pentru mine este un semn că, dacă pe viitor vor mai apărea în casă alte probleme, mă pot baza de implicarea lui. Atunci când o problemă persistă și chiriașul este frustrat pentru că deși l-a anunțat pe proprietar să o rezolve, acesta nu se implică, chiriașul va pleca. Există proprietari care, din diverse motive, nu vor sau nu pot să se implice. În acest caz, stabilește cu chiriașul să te anunțe când apare o problemă, să agreați un buget pentru rezolvare și dă-i mână liberă să se ocupe. Dacă alegi această variantă, este important să înțelegi că, dacă rezolvarea a trecut în sarcina chiriașului, nu o să îi reproșezi apoi ce a făcut ci o să-ți asumi această decizie.
Ce mai poți sa faci aici este să faci o dată pe an o verificare generală a casei închiriate, pentru a preveni situații neplăcute care ar putea apărea.
Află ce își dorește chiriașul, ce nevoie are.
În București, de exemplu, pe grupurile de facebook în aproape toate cererile de închiriere pe care le văd apare mențiunea “caut să închiriez apartament cu centrală proprie”. Chiriașilor le este teamă că pot rămâne fără apă caldă sau căldura o perioadă mai lungă de timp. Să pui centrală este mai dificil, dar să instalezi un boiler care să încălzească apa la baie poate fi o investiție care să merite. Dacă ai un apartament la ultimul etaj, să instalezi un aparat de aer condiționat în fiecare cameră poate fi o idee bună de a atrage chiriașii.
Ia în considerare să amenajezi proprietatea în așa fel încât chiriașii să simtă că le aduce valoare și le crește calitatea vieții.
Contractul de închiriere.
Cum ar fi ca în loc să vină chiriașul să te anunțe ”Domnule proprietar, eu de la 1 august mă mut, căci expiră contractul nostru!”, să fii proactiv și chiar cu 3 luni înainte ca acest contract să expire, să îl întrebi tu pe chiriaș ce planuri are, dacă dorește să prelungiți contractul, pe ce perioadă, sau chiar de ce nu mai dorește să îl prelungiți. Atunci când dezvolți o relație bună cu chiriașul, acesta va fi deschis sa îți spună și ce nu îi place, ce are nevoie, poate este ceva ce poți remedia și în acest fel rămâne în continuare. Orice negociezi cu chiriașul încearcă să duci la o situație câștig-câștig, în așa fel încât să fiți amândoi mulțumiți. Dacă nu vrea să mai prelungiți contractul, începi promovarea proprietății din timp și stabilești cu el cand puteți face vizionările.
Fă lucrurile mici care fac o diferență mare.
Când îți transferă banii de chirie în cont, dă-i un mesaj de mulțumire, întreabă-l de o dată pe an ce mai are nevoie în casă pentru a se simți confortabil. La fiecare aniversare de 1 an în casa ta, adu o mică îmbunătățire proprietății. O să vezi că în cele mai multe cazuri nici nu va fi nevoie să faci un efort mare, dar te asigur că chiriașul va aprecia gestul tău.
Fă și lucrurile mari, care fac o diferență și mai mare.
Dacă ai chiriași care stau deja de o perioada lungă în casa ta, 4-5 ani și vrei să mai rămână, oferă-le ceva mai consistent: poate plătești tu o firma de curățenie, care să facă o curățenie generală, investești într-un aparat electrocasnic mai bun, schimbi patul din dormitor, împărțiți costurile unei zugrăveli. Poți chiar să faci o înțelegere cu ei de la început, dacă stau 3 ani în casă faci X îmbunătățire, dacă stau 5 ani faci Y, Z și tot așa. Din nou, află ce își doresc și ajută-i să se simtă confortabil în casa ta!
Tu ce strategii aplici pentru a păstra un chiriaș bun? M-aș bucura să îmi împărtășești!
Foto de aici